Pesti Magyar Akadémia
13. évfolyam képzési terv

Osztályfőnök: Perényi Balázs
Osztályfőnök helyettes: Molnár Gábor Nóra – színész, színházrendező – koreográfus

Perényi Balázsról

Perényi Balázs drámatanár, rendező. Meghívott rendezőként dolgozott A Káva a Kerekasztal, a Vekker Műhely (Pozsony), a győri Rév Színházzal, a Nyitott Műhely, és a pécsi Apolló Színházi Társulattal. Rendezett előadást, előadásokat a Pécsi Bóbita, a Debreceni Vojtina, az Egri Harlekin Bábszínházban, a Tatabányai Jászai Mari, a Zentai Magyar Kamara, a Kolibri,
Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban.

Drámatanárként három évtizede tanított, illetve tanít a Pesti Barnabás és a Vörösmarty Gimnáziumban. Színészképzésben tanított elméletet (színháztörténetet, művelődéstörténetet, színházesztétikát) és színészmesterséget a KIMI-ben,
a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnáziumban és a mai napig a Pesti Magyar Színiakadémián.

Tanított, illetve tanít drámapedagógiát és színjátékot, színészmesterséget egyetemeken, a győri Apáczai Csere János Egyetemen, a váci Apor Vilmos Főiskolán, a veszprémi Pannon Egyetemen, a Pázmány Péter Tudományegyetemen és az ELTE PPK-n.

Korábban tanított a Színművészeti Egyetemen drámainstruktorokat, dramaturgokat, rendezőket és színészeket. Jelenleg is oktat a FREE SZFE alkalmazott színház kurzusán. Legalább félszáz tanítványa dolgozik színészként, drámatanárként, rendezőként vagy dramaturgként.

A képzés alapelvei

„Nincsen színészpedagógia, csak színészpedagógiák vannak. Ahány színész hallgató, annyi módszer” – Jerzy Grotowski

A színészpedagógia személyre szabott, ahogyan minden hallgató személyisége különbözik, úgy különbözik a számára eredményes módszer is.

„A színház mindenek előtt játék, amelyben az ihlet és a gyermeki elragadtatás fontosabb, mint az izzadtság és a dührohamok.” – Jean Vilar

A tréning, a próba az előadás flow, tevékenység, ami önmagában nyeri el jutalmát. A játéköröm a hajtóerő és az egyik legfontosabb motiváció.

„A technika nem zárja ki az érzést. Sőt a technika teszi lehetővé, hogy érezzünk. A
technika az érzés alapja és támasza.” – Jaques Copeau

Értelmetlen az ösztönös és tudatos, a technikai és lelki készségek
megkülönböztetése. Ám, ami a nagyon szubjektív, és nehezen formalizálható
színészképzésben megtanulható, azt meg kell tanulni szorgalommal, gyakorlással. Elsődleges a technikai készségek fejlesztése a beszéd ének és a mozgás. Az iskolában a legjobb szakemberek tanítják ezeket a tárgyakat.

„A próba legyen öröm, hiszen a nap felét egész életünkön át próbával töltjük, s még ha
jó előadás születik is a kimerítő próbák után, nem kárpótolhat a veszteségért.”
A.Effros

Ha maga tevékenység, az önmagunkon végzett munka nem okoz örömet, nem érdemes a színészettel foglalkozni. Sohasem szabad elfelejtkezni, arról a kiváltságról, hogy a színészhallgató, később a színész munkája alkotás, játék, önkifejezés, szabadság.

„A rendező ismét csak vezetője, mentora és támasza a színésznek…. Meg kell értse,
milyen nehézségekbe ütközik és hozzásegítse az eszközökhöz, amelyekkel legyőzi
azokat.” – Jaques Copeau

Semmit nem lehet megtanítani, amit a tanítvány ne tudna, csak el lehet hárítani azokat az akadályokat, amelyek meggátolják őt abban, hogy működtesse tudását, tehetségét. Legyenek azok akár fizikai (testi), technikai (pl. beszéd), lelki (pl. szorongás, megfelelési vágy) akadályok vagy akár élethelyzetből fakadó akadályok.

„Mindenki érdekelt a többiek előmenetelében”
P. Brook

Csak egymást segítő, lendítő közösségben, együttműködve lehet a mesterséget tanulni. A csoportdinamika nem lelki, hanem szakmai kérdés.

Keressük a közönségünket

Bizonyos készségek színpadon, a nézők előtt taníthatóak. Már a második félévtől törekszünk arra, hogy a lehető legtöbbször kerüljön egy-egy vizsga nézők elé. Keressük az iskolán kívüli játéklehetőségeket. Erre szolgál az például első évben bemutatott március 15-e műsor, amit legutóbb 9-11 alkalommal is eljátszottunk. A többi előadásszerű, előadás értékű vizsgánkat is közönség elé került 6-8 alkalommal. Készítünk osztálytermi színházat.

„Éljenek belső életet” ez Charles Dullin
legfontosabb tanácsa színészhallgatóinak

Nem ismerek színészpedagógust, aki ne fogalmazta meg hasonlót, hogy a gondolkodás, művelődés, olvasás, társadalmi érdeklődés rendkívül fontos, építi gazdagítja színész személyiségét, élményvilágát.
Iskolánknak a legfontosabb színházakkal van megállapodás, diákjaink nagyon-nagyon kedvezményes jegyekkel nézhetnek előadásokat. Több múzeumba mehetnek ingyen, de közösen is járunk kiállításokat.

„Gyönyörködöm a színészekben, nagyszerű emberek” – A. Efrosz

Ideálképünk az öntudatos, magabiztos, kitartó, gondolkodó, önmagáért kiállni tudó színész. A legnagyobb színészek legtöbbször etikus, bátor, önérzetes és felelőségteljes emberek. Bíztatjuk a tanítványokat, hogy kérdezzenek, jelezzenek vissza, képviseljék érdekeiket.

Scroll to Top